donderdag 19 januari 2012

Citroenmeringuetaart

Omdat opa vandaag 95 wordt een recept van één van de taarten.

Ik dacht dat ik deze allang een keer op mijn blog gezet had, maar ik kan zo snel niets terugvinden. Ik heb dan ook geen foto van de taart. En hij was deze keer nog wel zo mooi. Normaal strijk ik de meringue gewoon met een lepel over de pudding uit, maar omdat het deze keer een opdracht was had ik mooie cirkels met de spuitzak gespoten.

Het recept komt overigens uit Zoete vlaaien & taarten van Linda Collister.

Citroenmeringuetaart

(quichevorm van 22 cm doorsnee)
  • 175 gram bloem
  • snuf zout
  • 20 gram witte basterdsuiker
  • 100 gram koude boter, in blokjes
  • 1-2 eetlepels ijskoud water
  • 3 citroenen
  • 300 ml water
  • 40 gram maizena
  • 85 gram suiker
  • 3 eierdooiers
  • 50 gram boter, in blokjes
  • 3 eiwitten
  • 125 gram witte basterdsuiker
Maak eerst het korstdeeg door de bloem,  suiker,  zout en de blokjes boter in de kom van een keukenmachine te doen en dit te mengen totdat het mengsel op broodkruim lijkt. Voeg dan de helft van het ijskoude water toe. Meng - zo kort mogelijk - totdat het deeg een bal vormt. Voeg eventueel de rest van het water toe. Verpak in plastic folie (of een boterhamzakje) en laat het deeg 15 minuten rusten in de koelkast.
Rol het deeg daarna op een bebloemd werkoppervlak uit tot een ronde lap van 26 cm doorsnee. Bekleed hiermee de vorm. Prik wat gaatjes in de bodem. Leg hierop een vel bakpapier en leg hierop een steunvulling (bijvoorbeeld droge peulvruchten).
Verwarm de oven voor op 180C. Bak de  deegbodem 20 minuten. Verwijder dan het bakpapier en de steunvulling en bak nog 5 minuten. 
Maak ondertussen de citroenvulling. Boen de citroenen schoon. Rasp de schil er af. Pers de citroenen uit. Doe het sap en de rasp met het water in een pannetje. Houd een paar lepels achter en roer deze met de maizena tot een papje. Breng de rest aan de kook. Roer het maizenapapje door het citroenwater tot er geen klontjes meer zijn en alles bindt. Klop van het vuur af de suiker, de eierdooiers en de boter erdoor. 
Haal de taartbodem uit de oven. Giet de citroenvulling in de bodem en strijk glad. 
Klop de eiwitten bijna stijf. Klop dan, lepel voor lepel, de suiker erdoor tot je een glanzend schuim hebt. Verdeel het schuim over de citroenvulling. 
Bak de taart nog 20 minuten tot het schuim lichtbruin is. 

1 opmerking:

  1. 95! Van harte gefeliciteerd! Citroentaart lijkt me overigens heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen