woensdag 9 april 2014

Hazelnootschuimtaart

Van Orsouw had zijn Orsolino en Lindeboom had het Zwollenaartje. Dat laatste was 1 keer per jaar in de aanbieding. Dan betaalde je een gulden per stuk. Soms had mijn moeder zin om in de rij te staan en kocht ze ze dan. Beiden gebakjes hadden iets met meringue, hazelnoot en koffie.
Toen ik jaren later het boek van Cees Holtkamp van de bieb had, maakte ik in mijn hoofd de notitie van zijn hazelnootschuimtaart. Die zou ik ooit een keer maken.
Nog weer een tijd later zag ik op het blog van Judith de hazelnootschuimtaart van Holtkamp weer voorbij komen. Omdat ik net als Judith uit Duitsland gemalen hazelnoot en hazelnootkrokant had meegenomen, moest het er nu echt van komen.
Ik heb het recept wel iets aangepast, want ik ben soms een beetje lui. Als je voor het echte werk wilt gaan, kijk dan bij Judith. Of koop het boek van Holtkamp. Er staat nog veel meer lekkers in.

Manlief had zo zijn bedenkingen bij het zien van de mokkacreme. Slechte herinneringen aan een diepvriesmokkaschnit enzo. Maar ik mocht de taart toch echt niet alleen opeten en mag 'm best nog een keer maken.

Hazelnootschuimtaart

(±12 bij 25 cm)
  • 3 eiwitten
  • snuf zout
  • 150 gram witte basterdsuiker
  • 120 gram gemalen hazelnoten
  • 100 gram poedersuiker
  • 2,5 deciliter melk
  • 20 gram bloem
  • 25 gram suiker
  • 2 theelepels oploskoffie
  • 1 ei
  • 125 gram zachte boter
  • 125 gram poedersuiker
  • (eventueel) 1 eetlepel koffie (of hazelnoot)likeur
  • 75 gram hazelnootkrokant
Bekleed een bakplaat met bakpapier en teken hierop 2 rechthoeken van ± 12 bij 25 cm.
Doe de eiwitten in een brandschone, vetvrije kom met een snuf zout en klop ze bijna stijf. Voeg de suiker toe en klop verder stijf en glanzend. Spatel de poedersuiker en de gemalen hazelnoten erdoor.
Gebruik een dotje schuim om het bakpapier op de bakplaat vast te plakken. Verdeel de rest van het schuim over de 2 rechthoeken. Als je het heel netjes wilt doen, doe je het schuim eerst in een spuitzak en spuit je eerst de buitenlijnen die je daarna opvult.
Bak het schuim 45 minuten op 120C. Laat afkoelen en haal voorzichtig van het bakpapier af.

Breng de melk bijna aan de kook. Roer in een schaaltje de bloem, suiker, oploskoffie en het ei goed door elkaar tot je een glad mengsel hebt. Giet hier de hete melk bij terwijl je roert. Giet het mengsel weer in de pan en laat al roerend aan de kook komen. Zet het vuur laag en laat 1 minuut doorbubbelen terwijl je blijft roeren. Roer de likeur - als je die gebruikt - van het vuur af door de vla. Giet de vla in een diep bord en laat afkoelen.

Klop de zachte boter met de poedersuiker luchtig. Klop de koffievla erdoor. 

Leg 1 deegplak op een platte schaal. Strijk de helft van de creme er voorzichtig over uit. Leg de andere deegplak er bovenop. Strijk de rest van de creme over de zijkanten en bovenkant van de taart uit. Bestrooi de bovenkant met hazelnootkrokant. Als je zin hebt in kliederen kun je ook de zijkanten van hazelnootkrokant proberen te voorzien. 
Eet de taart binnen een dag op, want dan blijft de meringue knapperig. 

5 opmerkingen:

  1. Combinatie van literaire vrijheid en werking van het geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet de koffielikeur bij de oploskoffie?


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij moet in elk geval in de crème. Of je 'm al door de vla roert of meeklopt met het boter-poedersuikermengsel maakt volgens mij niet zoveel uit. Maar ik ga het recept aanpassen; dus dat het in elk geval ergens gebruikt wordt.

      Verwijderen
    2. Overigens leuk om te zien dat een oudje nog gelezen wordt.

      Verwijderen