zondag 20 juli 2014

Perziken in tijmsiroop


BBQ, salades, ijs, fruit, smoothies. En het liefst kant-en-klaar. Of heel snel zelf gemaakt. Met dit warme weer hebben de meeste mensen geen zin om lang in de keuken te staan.
Ik wel. Nu ik dit tik, heb ik net alvast de biscuitlaag voor een taart voor de bruiloft van volgende week van een zwager gebakken. Die gaat in de vriezer. Verder heb ik eindelijk een taart met rauwe cashewnoten gemaakt die al heel lang op mijn te-koken-lijstje stond.
Nu heb ik wel de luxe dat ik de balkondeuren open kan slaan, en dan bijna buiten kook. Ik kan zelfs zonnen terwijl ik kook. Nu is het daar te warm voor en is het zonnescherm naar beneden.
Deze perziken maakte ik al weer even geleden. Een lekker toetje voor na de bbq. Wij aten er chocoladesorbetijs bij.


Perziken in tijmsiroop

  • 2,5 dl zoete witte (dessert)wijn
  • 2 eetlepels honing
  • 2 schijfjes citroen
  • paar takjes tijm
  • 400 gram (wilde) perziken
Breng de wijn met de honing, citroenschijfjes en tijmtakjes aan de kook. Laat 5 minuten op laag vuur trekken en laat dan - met citroen en tijm erin - afkoelen. 
Trek de velletjes van de perziken af*) en snijd ze in 8-10 stukjes. Leg de perziken in de siroop en laat een dag in de koelkast intrekken. 

*) als de perziken rijp zijn lukt dat. Anders moet je de perziken ± 15 seconden in een kommetje met bijna kokend water leggen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten