zondag 28 september 2014

Lauwwarme maaltijdsalade met bloemkool, kikkererwten en mango

Ottolenghi heeft een nieuw kookboek, Plenty More. Ik heb het nog niet gelezen, maar het staat hoog op mijn verlanglijstje. Wel heb ik op de site van The Guardian al een paar recepten mogen voorproeven, en het leest allemaal weer lekker weg. Deze combinatie komt daar dacht ik niet vandaan, maar zag ik ergens voorbij komen als "uit het nieuwe boek van Ottolenghi". Ik weet niet wat hij ervan maakt, maar van deze op het oog toch wat vreemde - maar wel lekkere- combinatie maakte ik dit.

Lauwwarme maaltijdsalade met bloemkool, kikkererwten en mango
    afbeelding-mango-bloemkool-kikkererwten-salade
  • 1 bloemkool
  • 1 eetlepel olie
  • 1 ui, fijngesnipperd
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 2 eetlepels rozijnen
  • 400 gram gare kikkerwten
  • 1 dl yoghurt
  • 1/2 bosje koriander, fijngehakt
  • 1 theelepel honing
  • 1 groene turkse peper, fijngehakt
  • 50 gram zwarte olijven, fijngehakt
  • 1 middelgrote mango, in blokjes (± 350 gram)
Snijd de bloemkool in kleine roosjes, ongeveer 2-3 cm. Doe ze in een pan met wat zout. Giet hierover zoveel kokend water dat ze net onder staan, breng weer aan de kook en laat 2 minuten koken tot de bloemkool net gaar is. Spoel de bloemkool even met koud water tot de ergste hitte eruit is en laat goed uitlekken. 
Fruit ondertussen de uisnippers in de olie in een pannetje tot ze lichtbruin zijn. Voeg de kaneel, rozijnen en een paar lepels water toe en wat zout. Voeg de kikkererwten toe en laat warm worden. 
Roer de yoghurt met de koriander, honing, olijven en peper tot een sausje. Schep dit door de bloemkool. Verdeel de bloemkool over een schaal, verdeel de kikkererwten erover en verdeel dan de mango erover. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten