dinsdag 13 januari 2015

Perzische juwelenrijst

perzische-juwelenrijst-zuurbessenIk schreef al eerder dat ik in de markthal in Rotterdam was geweest. Naast de flower sprouts kocht ik diverse noten, gedroogde vruchten en dergelijke. Ook kocht ik zuurbessen, ook wel berberisbessen genoemd. Die worden veel in de Perzische keuken gebruikt. Tot nu toe had ik nog niet in Arnhem gezocht waar ik ze kon kopen en toen ik ze in Rotterdam zag liggen besloot ik ze maar mee te neme.

Ik maakte er deze rijst mee. Zeker niet op authentieke manier, want dan kook je eerst de rijst halfgaar. Vervolgens leg je de rijst netjes in een pan, maak je gaten in de laag, doet er wat vocht bij en zo kook/stoom je de rijst verder gaar. De onderste laag koekt een klein beetje aan, zodat je een krokante korst krijgt. Ik voorzag al een zwarte korst en was een beetje lui, dus kookte de rijst gewoon. Evengoed was het erg lekker.

Het idee voor dit recept komt hier vandaan. Ik volgde het ingrediëntenlijstje min of meer, maar 1/4 cup oranjebloesemwater? Brrr, volgens mij lijkt het dan net of je de shampoofles leegdrinkt.


Perzische juwelenrijst

  • 40 gram zuurbessen
  • 40 gram (gele) rozijnen
  • 100 gram pistachenoten (in dop)
  • 50 gram blanke amandelen
  • 1 sinaasappel
  • 10 kardemompeulen 
  • 1 kilo wortels
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 theelepel kurkuma
  • 2 theelepels suiker
  • 1 theelepel oranjebloesemwater*
  • 1 theelepel zout
  • 1 kaneelstokje
  • 500 gram basmatirijst
Spoel de zuurbessen goed af; er kan zand tussen zitten. Laat ze dan 20 minuten weken in koud water 
Week de rozijnen ook 20 minuten in koud water. 
Pel de pistachenoten. Rooster de pistachenoten even in een hete koekenpan. Rooster de amandelen ook. Hak deze grof. Zet de noten apart. 
Schil de oranje schil in repen van 1 cm breed van de sinaasappel. Probeer zo weinig mogelijk wit mee te nemen en schraap de rest er met de punt van een mesje voorzichtig af. Snijd de schil met een schuine hoek in dunne sliertjes. Breng wat water aan de kook en blancheer de sinaasappeljulienne 1 minuut. Giet af en zet apart. 
Breek in een vijzel de kardemompeulen open en gooi de vliesjes weg. Wrijf de zaadjes tot poeder. 
Schil de wortels en snijd ze in reepjes iets groter dan een lucifer. 
Verhit in een grote pan de olie met de kurkuma, suiker, oranjebloesemwater, zout, kardemom en het kaneelstokje. Schep even om tot de suiker iets karameliseert. Voeg dan de wortels en sinaasappelreepjes toe en schep alles snel door elkaar. Voeg 3 deciliter water toe. Breng aan de kook en laat met een deksel op de pan 10 minuten koken tot de wortel gaar is. Schep af en toe om zodat de bovenste wortelreepjes ook in het vocht komen te liggen. 
Kook ondertussen de rijst gaar. 
Giet de zuurbessen en rozijnen af en schep door de gare rijst. 
Schep de rijst op een grote schaal. Verdeel de wortel met kookvocht erover en bestrooi met de noten. 

*) het ligt eraan wat voor merk/kwaliteit oranjebloesemwater gebruikt. Sommigen merken zijn heel sterk zodat je dit maar heel spaarzaam moet gebruiken. Later meer toevoegen kan altijd nog. 

2 opmerkingen:

  1. Ow, dit lijkt me wel een erg lekkere rijst als bijgerecht. Ik eet vaak rijst bij groentegerechten, maar vind de rijst dan vaak wat saai. Meestal doe ik wat kardemom door als oppepper, maar dit klinkt vele malen beter. Thnx!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell,

      Dus ik was aan de beurt ;.). Rijst was inderdaad erg lekker. Ga ik zeker vaker maken, heb nog heel veel berberisbesjes. Simpel wat kardemom, kaneelstoke en kurkuma meekoken is ook al minder saai, en dan nog even wat amandelschaafsel in boter laten bruinen met een snuf kaneel en kardemom en daar de rijst mee bestrooien, is ook lekker.

      Johanneke

      Verwijderen