maandag 27 april 2015

Turks knoflookbrood met tuinbonenpuree, cottage cheese en radijs

Tuinbonen en radijsjes zijn voorbodes van weer een nieuw groenteseizoen. Weliswaar gebruikte ik diepvriestuinboontjes, en toen wij dit aten zullen deze radijsjes nog niet uit de Nederlandse volle grond zijn gekomen, maar toch. Samen brengen ze ook kleur op je bord. Helderrood en frisgroen. Voor dat frisgroene zul je de tuinboontjes wel dubbel moeten doppen. Dat betekent dat je ook het grijze velletje - dat soms een beetje stug is - om het boontje zelf eraf haalt. Ik kookte ze daarvoor eerst 2-3 minuten en dubbeldopte de nog warme boontje. Een klusje, en halverwege vond ik het wel goed. De dubbelgedopte tuinboontje pureerde ik en die nog in hun grijze jasje zaten roerde ik in zijn geheel door de puree. Zo had ik wel het heldergroene, maar kostte het iets minder tijd.

Turks knoflookbrood met tuinbonenpuree, cottage cheese en radijs


  • 3 eetlepels olijfolie
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 (klein) turks brood
  • 400 gram tuinbonen (gedopt gewicht)
  • blaadjes van 3 takjes munt
  • 2 eetlepels griekse yoghurt
  • 1 bakje cottage cheese (250 gram)
  • peper, zout
  • 1 bosje radijs

Pers de knoflook boven de olie uit. Halveer het brood over de breedte en bestrijk met de knoflookolie. Leg het brood op een bakplaat en bak in 15-20 minuten op 180C goudbruin. 
Kook de tuinbonen net gaar en dubbeldop ze eventueel (deels). Prak ze fijn of pureer met de staafmixer. Meng de yoghurt en de fijngeknipte munt erdoor. Breng op smaak met peper en zout. 
Roer ook wat peper en zout door de cottege cheese. Maak de radijsjes schoon en snijd in plakjes. 
Verdeel de tuinbonenspread en cottage cheese over het brood en bestrooi met de radijs. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten