maandag 20 juli 2015

Tomaten-amandeltaart

Deze taart is gebaseerd op een recept uit Plenty More van Ottolenghi. De eerste keer dat ik 'm maakte, hield ik me redelijk aan het recept. Ik gebruikte wel minder boter in het amandellaagje. De taart was heel erg lekker. Daarom maakte ik 'm nog een keer. Toen in 1-persoonstaartjes van elk 1 plakje bladerdeeg. Alleen toen ik het recept nog even snel doorlas, ontdekte ik dat ik vergeten was dat er ricotta door zat. Toen heb ik wat extra geraspte parmezaanse kaas door het amandellaagje gedaan. In het oorspronkelijke recept gaat er tijm door. De eerste keer had ik dat nog staan, maar in de tussentijd is mijn plant doodgegaan. Toen gebruikte ik maar basilicum. Oregano zou ook goed kunnen. De versie die ik hieronder beschrijf is een combinatie van deze 2 tomatenamandeltaarten. Een volgende keer zal ie waarschijnlijk weer anders uitvallen. 

Op de hoek van de taart zie je een stukje speciaal voor mannetje Q. Hij houdt niet zo van tomaten, maar paprika vindt hij wel erg lekker. Dus maakte ik gewoon een apart hoekje voor hem. 

Tomatentaart met amandellaagje


  • 60 gram zachte boter
  • 1 ei, losgeklopt
  • 75 gram gemalen amandelen
  • 40 gram vers broodkruim
  • 100 gram ricotta
  • 20 gram geraspte parmezaanse kaas
  • 1 teentje knoflook, uitgeperst
  • blaadjes van een half bosje basilicum
  • 6 plakjes bladerdeeg
  • 400 gram kerstomaatjes
  • 18 zwarte olijven, zonder pit
Houd van het ei een heel klein beetje apart.
Meng boter, ei, amandelen, broodkruim, ricotta, parmezaanse kaas, knoflook en 3/4 deel van de basilicum door elkaar. 
Leg de plakjes bladerdeeg op een met een bakmatje beklede bakplaat. Verwarm de oven voor tot 210C. Verdeel het amandelmengsel over de bladerdeegplakjes maar houd rondom een rand van 1 centimeter vrij. Halveer de tomaatjes en leg ze met de snijkanten naar beneden op het amandellaagje. Verdeel de olijven over de taartjes. Bestrijk de opengehouden randen met het eimengsel. Bak de tomaatamandeltaartjes in ± 30 minuten gaar en goudbruin. Bestrooi met de achtergehouden basilicum. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten