woensdag 5 augustus 2015

Aardbeiencake van cakebeslag met crème fraîche

Nog snel iets lekkers voor bij de koffie of thee bakken? Maak dan deze zomerse cake met aardbeien. Of gebruik verse abrikozen die je nu ook veel ziet. Door de crème fraîche in het cakebeslag heeft deze cake een net iets andere structuur. Hij lijkt fijner. 
Ik kwam deze cake tegen bij Antoinette van eerstkoken en omdat ik nog iets wilde bakken en nog een bekertje crème fraîche had staan dat bijna op moest, kwam dat precies op het goede moment. Ik weet alleen niet meer of ik net zoveel beslag heb gemaakt als zij, want dat is best veel. Voor een gewone cake van standaard cakebeslag maak je iets meer dan de helft van haar hoeveelheid. Mijn eieren zijn ook wat kleiner, dus ik kan me voorstellen dat ik 3 M-eieren heb gebruikt, en 150 gram van elk boter, suiker, crème fraîche en 300 gram zelfrijzend bakmeel. Maar ik weet het dus niet meer, dus ik houd haar hoeveelheden maar aan. De volgende keer, want die komt er wel, moet ik dus even goed opletten. 

Aardbeiencake van cakebeslag met crème fraîche

(vorm van ± 20 bij 30 centimeter)

  • 200 gram (zachte) boter
  • 200 gram suiker
  • 1 theelepel vanilleextract
  • 3 eieren (L)
  • 200 gram crème fraîche
  • 400 gram zelfrijzend bakmeel
  • 300 gram aardbeien (grote gehalveerd)
Klop de boter en de suiker met de vanille tot het een wit en luchtig is mengsel is. Klop de eieren er 1 voor 1 door. Klop de crème fraîche erdoor. Spatel dan het zelfrijzend bakmeel erdoor. 
Verwarm de oven voor op 160C. 
Bekleed een vorm met met bakpapier en vet de zijkanten in. Verdeel het beslag over de vorm en strijk glad. Verdeel de aardbeien over het beslag en duw ze een beetje naar beneden. Bak de cake in ± 1 uur gaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten